Het vullen van de vacatures gaat de laatste tijd erg moeilijk en dat is niet gek als je bedenkt dat we ondertussen al langer dan een jaar kampen met een flinke schaarste op de arbeidsmarkt. Hoewel de percentages weer de goede richting op gaan zijn we nog lang niet uit de problemen en zal het de komende tijd lastig blijven om aan goede medewerkers te komen. Het is daarom van groot belang om je als bedrijf te focussen op employer branding. In dit blogartikel nemen we je mee in het begrip employer branding en leggen we je uit waarom dit zo’n groot verschil kan maken voor het vinden en aantrekken van de juiste medewerkers.
Een aantrekkelijk merk voor medewerkers
Als organisatie ben je je ervan bewust hoe belangrijk het is om een aantrekkelijk merk te creëren. Veel consumenten verkiezen een merk boven prijs omdat ze vertrouwen hebben in een merk of omdat ze er altijd goede ervaringen mee gehad hebben. Dit is bij de keuze als werkzoekende voor een organisatie niet anders. Als medewerker wil je een bedrijf vinden die zijn beloftes waarmaakt en goed voor de medewerkers zorgt. Als je wilt dat medewerkers naar jou toekomen in plaats van dat je constant moet trekken dan zul je extra stappen moeten zetten om een aantrekkelijk merk voor werknemers te bouwen.
Begin intern
Het creëren van een sterk merk is niet van de een op de andere dag gebeurd. Het is belangrijk dat je jouw werknemers bindt, boeit en betrekt bij alles wat je doet. Doordat je waarmaakt naar je huidige medewerkers wat je zegt en beloofd zal dit jouw werknemers positiviteit en vreugde laten uitstralen. Wanneer je medewerkers oprecht gelukkig zijn met hun baan en met de werksfeer zullen ze dit ook uitstralen naar buiten. De allereerste stap is dus intern echt een verschil maken. Nadat intern alles op orde is kun je starten met naar buiten communiceren wat je binnen in je bedrijf allemaal doet. Jouw medewerkers zullen dit ondersteunen en je verhaal en het merk zullen overkomen als betrouwbaar. Door dit goed op te pakken kun je jouw organisatie een voorkeurspositie geven op de arbeidsmarkt.
Vergroot jouw werkgeversmerk
Jouw werkgeversmerk naamsbekendheid geven lukt je door een goed gestroomlijnde strategie. Het gaat om het uitrollen van een perfecte candidate journey die volledig aansluit bij de employer branding. Hulp inschakelen van een gespecialiseerd recruitmentbureau zoals RPO staffing is hierbij een slimme stap. Zij kunnen je helpen met het uitrollen van de volledige candidate journey en je ondersteunen bij alle stappen vanaf de sollicitatie tot aan de onboarding. Dit gebeurd dan ook volledig in lijn met de employer branding zodat alle communicatiemiddelen volledig aansluiten bij jouw boodschap.